Έντονη κριτική στην Airbnb επειδή ζητά από τους επισκέπτες να δωρίσουν χρήματα στους hosts

Της Χρύσας Σωτηράκη

• Η Airbnb παρουσίασε ένα νέο “εργαλείο”, το οποίο ενθαρρύνει τους επισκέπτες να στείλουν “κάρτες ευγένειας” (kindness card) και δωρεές μετρητών στους πρώην οικοδεσπότες τους, που έχουν επηρεαστεί από το COVID-19.
• Η πανδημία COVID-19 έχει μειώσει τα έσοδα της Airbnb και οι ιδιοκτήτες ή διαχειριστές ακινήτων που δραστηριοποιούνται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις μέσω της υπηρεσίας της Airbnb, έχουν δει τα έσοδά τους να εξαφανίζονται, αφού οι άνθρωποι διεθνώς, έχουν σταματήσει ή περιορίσει σημαντικά τα ταξίδια.
• Ωστόσο, στην κίνηση αυτή της Airbnb, να βοηθήσει τους hosts, μέσω των προαιρετικών δωρεών, βρέθηκαν πολλοί που άσκησαν δριμεία κριτική, στο γιατί οι ενοικιαστές θα πρέπει να βοηθήσουν στη συγκράτηση των βαλλόμενων και μειούμενων οικονομικών των hosts.

Μετά την συρρίκνωση των εσόδων της Airbnb από την πανδημία COVID-19 σε ολόκληρο τον κόσμο, η γνωστή πλατφόρμα βραχυπρόθεσμων μισθώσεων, έχει αρχίσει να ζητά από τους επισκέπτες να κάνουν χρήση, προαιρετικά, εάν θέλουν, ενός νέου “εργαλείου” των λεγόμενων kindness card (κάρτες ευγένειας), οι οποίες είναι ηλεκτρονικές κάρτες με μηνύματα υποστήριξης / ενθάρρυνσης, και που περιλαμβάνουν, πάλι προαιρετικά, δωρεές μετρητών στους πρώην hosts τους – που έχουν δει τα έσοδά τους να κατακρημνίζονται, λόγω της παύσης των ταξιδιών παγκοσμίως, συνεπεία της πανδημίας.

Το νέο εργαλείο φαίνεται να είναι μια άλλη προσπάθεια από πλευράς Εταιρίας, να μετριάσει τις οικονομικές ανησυχίες των οικοδεσποτών, αυτή τη φορά ζητώντας (προαιρετικές) χρηματικές συνεισφορές από πρώην επισκέπτες. Η Airbnb στέλνει μήνυμα στους πρώην επισκέπτες, που τους γνωστοποιεί αυτή τη νέα δυνατότητα, και οι επισκέπτες, εάν θέλουν κάνουν χρήση αυτού.

Από την Airbnb γνωστοποιήθηκε ότι το 100% των εσόδων από τις kindness card, θα μεταφέρεται στους οικοδεσπότες, χωρίς να υπάρχει κάποια κράτηση/προμήθεια από την Εταιρία, ούτε προς τους επισκέπτες, ούτε από τους hosts.

Εκπρόσωπος της Airbnb δήλωσε σχετικά ότι: “Στο πνεύμα της αναζωογόνησης των συνδέσεων και σχέσεων, αναπτύξαμε μια νέα δυνατότητα που επιτρέπει στους επισκέπτες να στέλνουν εικονικές κάρτες με μηνύματα υποστήριξης και ενθάρρυνσης σε οικοδεσπότες που τους παρείχαν εξαιρετική φιλοξενία [που οι επισκέπτες τους έβαλαν βαθμολογία 4 ή 5]. Εάν το επιθυμούν, οι επισκέπτες έχουν την επιλογή να προσθέσουν μια εθελοντική οικονομική συνεισφορά“.

Ωστόσο, το νέο αυτό εργαλείο, αντιμετώπισε ταχεία αντίδραση από άτομα στο Twitter, τα οποία άσκησαν έως και δριμεία κριτική, λέγοντας π.χ. ότι και οι ίδιοι παλεύουν να εξοικονομήσουν χρήματα εν μέσω της πανδημίας, καθώς έχουν μειωθεί δραματικά και τα δικά τους εισοδήματα, και αναρωτιούνται γιατί θα έπρεπε να είναι δική τους ευθύνη να υποστηρίζουν τους οικοδεσπότες.

Από την άλλη μεριά, και οι οικοδεσπότες (hosts) της πλατφόρμας, έχουν θυμώσει με την Airbnb, κυρίως επειδή η Εταιρία εφάρμοσε πολιτικές ακύρωσης κατά την έναρξη της πανδημίας COVID-19 που τους κόστισαν πολλά χρήματα. Η Airbnb δήλωσε τον Μάρτιο ότι θα δαπανήσει $250 εκατ. για την αποζημίωση των hosts, για ακυρώσεις επισκεπτών που προέκυψαν από τα shut-downs λόγω κορωνοϊού και την παύση ταξιδιών.

Η οικονομική κατάσταση είναι ιδιαίτερα ζοφερή για τους megahosts, μερικοί από τους οποίους αγόρασαν δεκάδες ακίνητα και έχτισαν “αυτοκρατορίες” βραχυπρόθεσμων μισθώσεων, που αποτελούσαν την κύρια πηγή εσόδων τους. Λάβετε υπόψη ότι αυτό αφορά πολλούς και όχι λίγους, αφού σύμφωνα με τον ιστότοπο ανάλυσης AirDNA, περίπου το ένα τρίτο των ακινήτων της Airbnb ανήκουν σε οικοδεσπότες που διαχειρίζονται τουλάχιστον 25 ιδιοκτησίες.

Εμείς ως LOLplus – ΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ, θεωρούμε υπερβολικό τον “θόρυβο” που δημιουργήθηκε γύρω από τις kindness card, διότι:

• Κατανοούμε ότι σε πολύ κόσμο έχει περιοριστεί το εισόδημα λόγω πανδημίας, αλλά το εργαλείο που προσφέρει η Airbnb, είναι προαιρετικό, και όχι υποχρεωτικό. Επομένως όποιος, πρώην επισκέπτης είχε μείνει ιδιαίτερα ευχαριστημένος από την φιλοξενία κάποιου host, μπορεί εάν θέλει και εφόσον το αντέχει το πορτοφόλι του, να κάνει και την χρηματική δωρεά.

• Η προαιρετική συνεισφορά χρημάτων, όσο θέλει ο επισκέπτης που δύναται να δώσει, και θέλει, είναι κάτι που δεν βλάπτει κανέναν. Ποιον βλάπτει (ρητορικό το ερώτημα); … αφού εθελοντικά θα δίνει όποιος θέλει… είναι το ίδιο με το προαιρετικό φιλοδώρημα που δίδει κάποιος σε ένα εστιατόριο, όπου ευχαριστήθηκε από τα φαγητά που γεύτηκαν και από την όλη εξυπηρέτηση, και εάν θέλει, αφήνει εκτός του ποσού του λογαριασμού, και ένα ποσό, όσο θέλει, ως φιλοδώρημα. Δεν διαφέρει σε τίποτα λοιπόν το νέο εργαλείο της Airbnb, από το έθιμο του προαιρετικού φιλοδωρήματος, με την διαφορά ότι γίνεται εκ των υστέρων. Δεν κάνει πουθενά κακό, αντιθέτως ωφελεί.

• Ποιους ωφελεί; Προφανώς τους οικονομικά δεινοπαθούντες hosts, αλλά και τους επισκέπτες. Πως ωφελεί τους επισκέπτες; Μα με την σύσφιξη και ισχυροποίηση των σχέσεων μεταξύ guests και hosts. Όπως λέει το ρητό, Οι φίλοι στα δύσκολα φαίνονται. Ο οικοδεσπότης που θα λάβει στην δυσκολία του, μια χρηματική συνεισφορά από έναν πρώην επισκέπτη, θα νοιώσει ευγνωμοσύνη και χαρά από την υποστήριξη στην δύσκολη στιγμή, και δεν αποκλείεται σε άλλο χρόνο, να κάνει μια προσφορά με μειωμένη τιμή προς τον συγκεκριμένο πρώην επισκέπτη. Ο επισκέπτης λοιπόν, θα έχει την ευκαιρία να επισκεφτεί ξανά, έναν τόπο και χώρο, που στο παρελθόν είχε απολαύσει, και να του κοστίσει λιγότερο! Win – Win δηλαδή!

• Οι χρηματικές δωρεές, αποδίδονται στο 100% στους hosts, δηλαδή η Εταιρία Airbnb, δεν λαμβάνει καμία απολύτως προμήθεια κλπ. – Θα ασκούσαμε και εμείς κριτική, εάν η Airbnb Inc.“ψαλίδιζε” τις χρηματικές συνεισφορές των επισκεπτών προς τους hosts, καθώς θα επεδίωκε να επωφεληθεί αυτή η ίδια, η Εταιρία, από την καλή διάθεση κάποιων επισκεπτών προς κάποιους hosts. Όμως δεν το κάνει.

Συνεπώς θεωρούμε ότι το νέο αυτό εργαλείο που παρέχει η Airbnb, είναι κάτι έξυπνο και θετικό. Βοηθάει κάποιους, δεν κάνει ζημιά σε κανέναν.

της Χρύσας Σωτηράκη, Λογίστρια–Φοροτεχνικός–Σύμβουλος επιχειρήσεων της ομάδας «LOLplus – Λογιστικές Ολοκληρωμένες Λύσεις» www.lolplus.gr