Νέο πακέτο μέτρων στήριξης – Επιστρεπτέα προκαταβολή – επιδότηση πάγιων δαπανών – μειώσεις ενοικίου – ΓΕΦΥΡΑ – αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων

Ανακοινώθηκαν σήμερα Τετάρτη 11/03/2021 με Δελτία Τύπου νέα μέτρα στήριξης σχετικά με την ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΑ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ, το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ, μειώσεις ενοικίου, επιδότηση πάγιων δαπανών, αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων.

Παρακάτω αναφέρουμε μια συγκεντρωτική αναφορά των μέτρων από τα Δ.Τ. με τα βασικά σημεία που μας ενδιαφέρουν ανά περίπτωση.

Σαφώς θα πρέπει να αναμένουμε και τις σχετικές αποφάσεις για τα νέα αυτά μέτρα που ανακοινώθηκαν, που θα καθορίζουν δικαιούχους, κριτήρια, προϋποθέσεις και λοιπές οδηγίες.

Δελτίο Τύπου 11/03/2021: Τοποθέτηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα για το νέο πακέτο μέτρων οικονομικής στήριξης

 1ον. Βελτίωση των όρων στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1, 2 και 3*.

Καθίσταται μη επιστρεπτέο μέρος της ενίσχυσης που δόθηκε κατά τους 3 πρώτους κύκλους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, βάσει κριτηρίων για τις απώλειες τζίρου που υπέστησαν οι επιχειρήσεις εντός του 2020.

Η απαλλαγή φτάνει έως και 50%, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας που προβλεπόταν στον κάθε κύκλο.

2ον. Έναρξη νέου κύκλου Επιστρεπτέας Προκαταβολής 7*.

Ξεκινά, τον μήνα Απρίλιο, η Επιστρεπτέα Προκαταβολή 7, η οποία θα δοθεί με βάση την πτώση τζίρου των επιχειρήσεων κατά το 1ο τρίμηνο του έτους.

Το ποσοστό της απαλλαγής διαμορφώνεται στο 50%, υπό τον όρο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων έως τέλος Αυγούστου.

Προβλέπεται αυξημένη ενίσχυση στο λιανεμπόριο, την εστίαση, τον τουρισμό, και γενικότερα στις επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα, με αυξημένα κατώτατα όρια.

Οι νέες επιχειρήσεις στους άμεσα πληττόμενους κλάδους, που έκαναν έναρξη εργασιών μετά τον Δεκέμβριο του 2019, θα είναι επιλέξιμες ανεξαρτήτως τζίρου, αν δεν έλαβαν ενίσχυση από τις 2 τελευταίες επιστρεπτέες προκαταβολές.

3ον. Διεύρυνση των περιόδων αποπληρωμής των Επιστρεπτέων Προκαταβολών*.

Παρατείνεται, για όλους τους κύκλους, η περίοδος αποπληρωμής από 40 σε 60 δόσεις, ενώ δίνεται η δυνατότητα εφάπαξ επιστροφής του ποσού, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού.

4ον. Θέσπιση νέου καθεστώτος στήριξης των επιχειρήσεων υπό τη μορφή επιδότησης επί των παγίων δαπανών*.

Δρομολογείται ένα νέο εργαλείο στήριξης των επιχειρήσεων και προστασίας των θέσεων εργασίας.

Πρόκειται για την επιδότηση ποσοστού των παγίων δαπανών επιχειρήσεων, που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020, και δεν έχουν καλυφθεί από τις ενισχύσεις που έχουν δοθεί έως σήμερα.

Στις πάγιες δαπάνες συμπεριλαμβάνονται οι παροχές σε εργαζόμενους, οι ασφαλιστικές εισφορές, η ενέργεια, η ύδρευση, οι τηλεπικοινωνίες, τα ενοίκια, τα λοιπά λειτουργικά έξοδα, οι χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα.

Το ποσό της ενίσχυσης προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της διαφοράς των παγίων δαπανών που κατέβαλε η επιχείρηση, και των ενισχύσεων που έχει λάβει.

Σκοπός του προγράμματος είναι η επιδότηση επιχειρήσεων που απασχολούν τουλάχιστον 1 εργαζόμενο, μέσω πιστωτικού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αποπληρωμή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.

5ον. Θέσπιση νέου προγράμματος επιδότησης επιχειρηματικών δανείων «ΓΕΦΥΡΑ»*.

Δρομολογείται νέο πρόγραμμα επιδότησης δανείων για τις επιχειρήσεις.

Το νέο πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ» αφορά μεσαίες, μικρές, πολύ μικρές και ατομικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ελεύθερων επιχειρηματιών-επιτηδευματιών, που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από την πανδημία, και πληρούν συγκεκριμένα οικονομικά και περιουσιακά κριτήρια.

Απευθύνεται τόσο σε επιχειρήσεις που έχουν εξυπηρετούμενες οφειλές, όσο και σε επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις δανειακές τους υποχρεώσεις.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος είναι:

  • Επιδότηση μηνιαίας δόσης επιχειρηματικών δανείων για 8 μήνες.
  • Επιδότηση τόσο του κεφαλαίου όσο και των τόκων του δανείου.
  • Επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών, με υψηλά ποσοστά επιδότησης.
  • Κριτήρια τα οποία επιτρέπουν σε δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις να ενταχθούν στο πρόγραμμα, χωρίς περιορισμό ως προς το ανώτατο όριο οφειλής για αυτές.

Συγκεκριμένα, για τους δικαιούχους, η συνεισφορά του Δημοσίου ανέρχεται στα εξής ποσοστά:

Για τα εξυπηρετούμενα δάνεια:

  • Στο 90% της μηνιαίας δόσης για το 1ο τρίμηνο, στο 80% για το 2ο τρίμηνο και στο 70% για τους υπόλοιπους 2 μήνες.

Για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια:

  • Στο 80% της μηνιαίας δόσης για το 1ο τρίμηνο, στο 70% για το 2ο τρίμηνο και στο 60% για τους υπόλοιπους 2 μήνες.

6ον. Επέκταση αναστολών ρυθμισμένων φορολογικών υποχρεώσεων*.

Κατ’ αναλογία με όσα ίσχυσαν τους προηγούμενους δύο μήνες, η δόση Μαρτίου των ρυθμισμένων φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα και πλήττονται άμεσα, μεταφέρεται στο τέλος της περιόδου ρύθμισης.

Το κόστος του μέτρου εκτιμάται στα 60 εκατ. ευρώ.

Ενώ ισχύει και το μέτρο κάλυψης όλου του ενοικίου σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας για τον μήνα Μάρτιο, εκτιμώμενου κόστους 70 εκατ. ευρώ.


*Δελτίο Τύπου 11/03/2021: Τοποθέτηση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Θόδωρου Σκυλακάκη για το νέο πακέτο μέτρων οικονομικής στήριξης

 Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1, 2, 3

Στο πλαίσιο αυτό, μέρος του 1ου, 2ου και 3ου κύκλου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής δεν θα επιστραφεί, βάσει κριτηρίων για τις απώλειες που υπέστησαν οι επιχειρήσεις εντός του 2020.

Πιο συγκεκριμένα: Για όσες επιχειρήσεις είχαν κατά το έτος 2020 μείωση τζίρου τουλάχιστον 15%, σε σχέση με το 2019, δεν επιστρέφεται το 30%. Για όσες επιχειρήσεις είχαν κατά το έτος 2020 μείωση τζίρου τουλάχιστον 30%, σε σχέση με το 2019, δεν επιστρέφεται το 50%. Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη μετά την 1η Ιανουαρίου 2018 ή άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Οκτωβρίου 2019 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 δεν επιστρέφεται το 50%, ανεξαρτήτως του τζίρου έτους 2020. Απαραίτητη προϋπόθεση η διατήρηση θέσεων εργασίας όπως προβλεπόταν σε κάθε κύκλο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής. Επιπλέον, ισχύει ο όρος ότι οι επιχειρήσεις που είχαν πάνω από 20 εργαζομένους και τους διατηρούν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα σε κάθε ΚΥΑ, δεν επιστρέφουν το 40% ανεξαρτήτως τζίρου, εκτός εάν με βάση τα παραπάνω εντάσσονται στο πιο ευνοϊκό καθεστώς του 50%. Το δημοσιονομικό κόστος που θα επηρεάσει τον Προϋπολογισμό του 2021 εκτιμάται σε 570 εκατ. ευρώ, χωρίς ταμειακή εκταμίευση. Οι ωφελούμενοι από τα παραπάνω είναι περίπου 100.000 επιχειρήσεις, με 230.000 εργαζόμενους.

*Διεύρυνση περιόδου αποπληρωμής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών

Η περίοδος αποπληρωμής για όλες τις Επιστρεπτέες (1 έως 7),

  • επεκτείνεται από 40 σε 60 δόσεις,
  • με πενταετή περίοδο αποπληρωμής από 31/1/2022 έως 31/1/2027.
  • Δίνεται η δυνατότητα επιστροφής εφάπαξ του ποσού προς επιστροφή σε μία δόση έως το τέλος του έτους 2021, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού.
  • Επίσης θεσπίζεται η δυνατότητα, για επιχειρήσεις με εργαζομένους που είχαν όλο το 2020 μείωση τζίρου τουλάχιστον 30% και δικαιούνται έκπτωση 50% στις Επιστρεπτέες 1 έως 3, να λάβουν το 35% του συνολικού ποσού των Επιστρεπτέων 1 έως 3 ως ένα πιστωτικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πληρωμή μελλοντικών φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, έως τα τέλη του 2021. Στη συνέχεια θα πρέπει να αποπληρωθεί το 100% της Επιστρεπτέας σε 60 δόσεις από 31/1/2022.

Δελτίο Τύπου 11/03/2021: Τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών κ. Θάνου Πετραλιά για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 7*

 Μέσα από το μέτρο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής και μέχρι τον 6ο κύκλο της, οι πληρωμές του οποίου πραγματοποιούνται αυτές τις ημέρες, έχουν διατεθεί περί τα 7,3 δισ. ευρώ, στηρίζοντας περισσότερες από 550.000 επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.

Σήμερα θα ανακοινώσουμε τις λεπτομέρειες του 7ου κύκλου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, ύψους 1 δισ. ευρώ. Έτσι, το μέτρο αυτό, που αποδείχτηκε αιμοδότης της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, ξεπερνά τα 8,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα μισά, πλέον, αποτελούν μη επιστρεπτέα επιχορήγηση.

Βασικά χαρακτηριστικά της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 7:

  • Η Επιστρεπτέα Προκαταβολή 7 θα δοθεί τον μήνα Απρίλιο, με βάση την πτώση τζίρου την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2021. Θα συνυπολογιστεί, επομένως, και πάλι ο Ιανουάριος, με βάση τον οποίον δόθηκε η Επιστρεπτέα 6, αντισταθμίζοντας στον μαθηματικό τύπο το αντίστοιχο ποσό για όσους έλαβαν ενίσχυση για τον Ιανουάριο. Στόχος είναι να καλυφθούν συνολικά για το τρίμηνο και όσοι δεν κατάφεραν να μπουν στην Επιστρεπτέα 6, επειδή ενδεχομένως δεν παρουσίαζαν επαρκή μείωση εσόδων τον συγκεκριμένο μήνα, καθώς θυμίζουμε ότι το λιανεμπόριο ήταν για μέρος του Ιανουαρίου ανοικτό.
  • Το 50% της ενίσχυσης δεν επιστρέφεται, υπό τον όρο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων έως το τέλος Αυγούστου 2021, ενώ το υπόλοιπο 50% θα επιστραφεί σε 60 δόσεις από το 2022.
  • Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλες οι επιχειρήσεις, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
    • Παρουσιάζουν μείωση τζίρου 20% την περίοδο Ιανουάριος-Μάρτιος 2021, σε σχέση με την περίοδο αναφοράς. Η περίοδος αναφοράς θα είναι το πρώτο τρίμηνο του 2020 με την κατάλληλη προσαρμογή, ώστε να ληφθεί υπόψη ότι μέρος του μηνός Μαρτίου 2020 υπήρχαν περιοριστικά μέτρα.
    • Έχουν ελάχιστο τζίρο αναφοράς 600 ευρώ (που αντιστοιχεί σε 3 μήνες).
    • Οι επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη πριν την 1η Ιανουαρίου 2018 και δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Οκτωβρίου 2019 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020, θα πρέπει να μην έχουν αύξηση τζίρου το 2020 σε σχέση με το 2019. Ο συγκεκριμένος όρος, που εισήχθη για πρώτη φορά στην Επιστρεπτέα 6, είναι απαραίτητος, ώστε να διανεμηθούν οι πεπερασμένοι πόροι δίκαια και στοχευμένα σε όσους πλήττονται περισσότερο και για μεγαλύτερη διάρκεια. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος όρος δεν θα ισχύσει για τις επιχειρήσεις στις οποίες έχουν υποβληθεί περιοριστικά μέτρα και πλήττονται άμεσα, βάσει ΚΑΔ (σε αυτές συμπεριλαμβάνεται το λιανεμπόριο, η εστίαση, ο τουρισμός, ο αθλητισμός, ο πολιτισμός, οι μεταφορές, τα γυμναστήρια, τα κομμωτήρια, τα καταστήματα ΟΠΑΠ, οι σχολές οδηγών και λοιποί κλάδοι για τους οποίους ισχύουν περιοριστικά μέτρα σήμερα).
    • Το μέτρο της Επιστρεπτέες διευρύνεται, ώστε να συμπεριληφθούν οι νέες επιχειρήσεις στους άμεσα πληττόμενους κλάδους που έκαναν έναρξη εργασιών από τον Δεκέμβριο 2019 έως και τον Ιανουάριο 2021 και οι οποίες έχουν αποκλειστεί σε κάποιον από τους δύο προηγούμενους κύκλους της Επιστρεπτέας. Αυτές οι επιχειρήσεις θα είναι επιλέξιμες, ανεξαρτήτως τζίρου.
  • Το ύψος της ενίσχυσης για τις ατομικές επιχειρήσεις χωρίς εργαζόμενους και χωρίς ταμειακή που πληρούν τα κριτήρια θα είναι ίσο με 1.000 ευρώ.
  • Το ύψος ενίσχυσης για τα νομικά πρόσωπα και τις λοιπές ατομικές επιχειρήσεις, θα είναι κατ’ ελάχιστο 1.000 ευρώ και μπορεί να φτάσει έως τις 100.000 ευρώ, ανάλογα με το ποσό που προκύπτει από τον μαθηματικό τύπο.
  • Θα υπάρχουν αυξημένα κατώτατα όρια για επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα και πλήττονται άμεσα (οι οποίες αναφέρθηκαν ανωτέρω, συμπεριλαμβανομένου του λιανεμπορίου), 1.000 ευρώ χωρίς εργαζομένους, 2.000 ευρώ με έως 5 εργαζόμενους, 4.000 ευρώ με έως 20 εργαζόμενους και 8.000 ευρώ για άνω των 20 εργαζομένων.

Δελτίο Τύπου 11/03/2021: Τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών κ. Χρήστου Τριαντόπουλου για το νέο καθεστώς στήριξης των επιχειρήσεων υπό τη μορφή επιδότησης επί των παγίων δαπανών*

Σε συνέχεια της σχετικής νομοθετικής πρόβλεψης, εξειδικεύουμε τα χαρακτηριστικά του νέου καθεστώτος στήριξης των επιχειρήσεων υπό τη μορφή επιδότησης επί των παγίων δαπανών.

Ο σκοπός του νέου καθεστώτος είναι η επιδότηση επιχειρήσεων με εργαζομένους, μέσω πιστωτικού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή μελλοντικών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.

Πιο συγκεκριμένα, η επιχείρηση θα έχει το δικαίωμα να επιλέξει το ποσό της ενίσχυσης που θέλει να κατανείμει για την πληρωμή φορολογικών οφειλών και το ποσό που θέλει να χρησιμοποιήσει για την πληρωμή ασφαλιστικών οφειλών.

Η ενίσχυση θα υπολογιστεί ως ποσοστό των παγίων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020 και δεν έχουν καλυφθεί από τις ενισχύσεις που έχουν δοθεί από το κράτος.

Έτσι, αξιοποιείται και η πρόβλεψη του σημείου 3.12 του Προσωρινού Πλαισίου για τη στήριξη επιχειρήσεων.

Οι επιχειρήσεις που θα είναι επιλέξιμες θα πρέπει να πληρούν σωρευτικά τα εξής:

  • Να ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους.
  • Να απασχολούν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο με εξαρτημένη σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης.
  • Να έχουν υποβάλλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και τις δηλώσεις Ε3 για την περίοδο που υποχρεούνται.
  • Nα παρουσιάζουν ζημιά προ φόρων τουλάχιστον 30% είτε σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδά τους, είτε σε σχέση με τα συνολικά έξοδά τους για το 2020.
  • Να παρουσιάζουν πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020 σε σχέση με το 2019. Ειδική πρόβλεψη, ωστόσο, θα υπάρχει για τις νέες επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις που απέκτησαν πρόσφατα υποκατάστημα, δίνοντας έμφαση στο κριτήριο της ζημιάς, και όχι σε αυτό της πτώσης τζίρου.

Φυσικά, όπως γενικότερα ισχύει στο Προσωρινό Πλαίσιο, η στήριξη δεν αφορά επιχειρήσεις που ήταν ήδη προβληματικές το 2019, με την εξαίρεση, όμως, των πολύ μικρών ή μικρών επιχειρήσεων.

Όπως προαναφέρθηκε, το ποσό της στήριξης προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της διαφοράς των παγίων δαπανών που κατέβαλε η επιχείρηση εντός του 2020 και των ενισχύσεων που έχει λάβει.

Ειδικότερα, ως πάγιες δαπάνες θα υπολογίζονται οι δαπάνες που κατέβαλε το 2020 η επιχείρηση για:

  • παροχές σε εργαζόμενους,
  • ασφαλιστικές εισφορές αυτοαπασχολούμενων,
  • ενέργεια,
  • ύδρευση,
  • τηλεπικοινωνίες,
  • ενοίκια,
  • λοιπά λειτουργικά έξοδα, και
  • χρεωστικούς τόκους και συναφή έξοδα.

Είναι δαπάνες που αποτυπώνονται στο έντυπο Ε3.

Ως ενισχύσεις θα λαμβάνονται υπόψη οι ενισχύσεις που έλαβε η επιχείρηση μέσα στο 2020, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας.

Όσον αφορά το ποσοστό της ενίσχυσης, αυτό θα προσδιοριστεί, αφού ολοκληρωθούν οι αιτήσεις των επιχειρήσεων, με βάση τον διαθέσιμο προϋπολογισμό του προγράμματος, ο οποίος και υπολογίζεται στα 500 εκατ. ευρώ.

Το ποσοστό της ενίσχυσης θα διαφοροποιείται με βάση τη πτώση του τζίρου, καθώς θα είναι υψηλότερο για επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου άνω του 60%.

Παράλληλα, θα υπάρχουν και ανώτατα όρια στο ύψος της ενίσχυσης, το οποίο:

  • Δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70% επί των ζημιών προ φόρων για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις και το 90% για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
  • Δεν μπορεί να υπερβαίνει την απώλεια τζίρου μεταξύ του 2020 και του 2019, με ειδική μέριμνα, όμως, για τις νέες επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις που άνοιξαν πρόσφατα υποκατάστημα.
  • Δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1,5 εκατ. ευρώ.

Τέλος, αλλά όχι ήσσονος σημασίας, οι δικαιούχοι υποχρεούνται να διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν έως την 31η Δεκεμβρίου 2021.

Σύμφωνα με το σχετικό χρονοδιάγραμμα, ο στόχος είναι, μετά τη διαδικασία αιτήσεων, τα πιστωτικά να εκδοθούν έως τα τέλη Μαΐου 2021.


Δελτίο Τύπου 11/03/2021: Τοποθέτηση του Ειδικού Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του Υπουργείου Οικονομικών κ. Φώτη Κουρμούση για το  Πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ 2»*

 Το νέο πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ 2» αφορά στη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από την πανδημία του κορονοϊού, δηλαδή έχουν υποστεί 20% μείωση κύκλου εργασιών κατά το 2020 συγκριτικά με το 2019. Παρέχει Κρατική επιδότηση των επιχειρηματικών δανείων, για 8 μήνες, σε ποσοστό έως 90%.

Μία επιχείρηση, για να λάβει την επιδότηση, πρέπει να ακολουθήσει 5 απλά βήματα, καθώς η διαδικασία είναι γρήγορη και πλήρως ηλεκτρονική, χωρίς να απαιτούνται δικαιολογητικά, που είναι ήδη διαθέσιμα σε ηλεκτρονική μορφή στο Δημόσιο ή στις τράπεζες.

 Στο 1ο Βήμα η επιχείρηση υποβάλλει αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα ενεργοποιηθεί εντός του Μαρτίου.

Στην ιστοσελίδα μας, www.keyd.gov.gr, θα αναρτηθεί ο οδηγός χρήσης της πλατφόρμας, καθώς και χρήσιμο ενημερωτικό υλικό, όπως συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις.

Στο 2ο Βήμα γίνεται ο έλεγχος επιλεξιμότητας, κατά τον οποίο διενεργούνται έλεγχοι και διασταυρώσεις στοιχείων, με σκοπό να διαπιστωθεί κατά πόσο πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας του οφειλέτη. Στο στάδιο αυτό αντλούνται αυτόματα στοιχεία από βάσεις δεδομένων του Δημοσίου και των τραπεζών ή των διαχειριστών δανείων.

Αναφέρω ενδεικτικά τα κριτήρια μιας ατομικής επιχείρησης ή ελεύθερου επαγγελματία και τα κριτήρια μιας μεσαίας επιχείρησης. Είναι στη διάθεσή σας ένας αναλυτικός πίνακας κριτηρίων, για όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων.

Για την ατομική επιχείρηση ή τον ελεύθερο  επαγγελματία,

το 1ο κριτήριο είναι να μην απασχολεί προσωπικό,

το 2ο κριτήριο είναι να έχει ετήσιο κύκλο εργασιών έως 42.000 ευρώ,

το 3ο κριτήριο είναι να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 40.000 ευρώ,

το 4ο κριτήριο είναι να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές και ομόλογα – αξίας έως 40.000 ευρώ και

το 5ο και τελευταίο κριτήριο είναι να διαθέτει ακίνητη περιουσία – μη υποθηκευμένη – αξίας έως 600.000 ευρώ.

Εξυπακούεται ότι τα ανωτέρω όρια επιλεξιμότητας αυξάνουν όσο μεγαλώνει το μέγεθος της επιχείρησης.

Για τη μεσαία επιχείρηση,

το 1ο κριτήριο είναι να έχει έως 250 άτομα προσωπικό,

το 2ο κριτήριο είναι να έχει ετήσιο κύκλο εργασιών έως 50 εκατ. ευρώ,

το 3ο κριτήριο είναι να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 25 εκατ. ευρώ

το 4ο κριτήριο είναι να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές και ομόλογα – αξίας έως 3,75 εκατ. ευρώ και

το 5ο και τελευταίο κριτήριο είναι να διαθέτει ακίνητη περιουσία – μη υποθηκευμένη – αξίας έως 50 εκατ. ευρώ.

Στο 3ο Βήμα εγκρίνεται η κρατική επιδότηση ηλεκτρονικά. Δηλαδή, εκδίδουμε μια Απόφαση Έγκρισης Επιδότησης, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας και ο οφειλέτης ειδοποιείται με ηλεκτρονικό μήνυμα – email, ώστε να το γνωρίζει. Στην περίπτωση της ατομικής επιχείρησης ή του ελεύθερου επαγγελματία που σας είπα στο προηγούμενο Βήμα, το μέγιστο ποσό της μηνιαίας επιδότησης ανέρχεται στα 600 ευρώ. Στην περίπτωση της μεσαίας επιχείρησης, το μέγιστο ποσό της μηνιαίας επιδότησης ανέρχεται στις 50.000 ευρώ.

 Στο 4ο Βήμα γίνεται η συνεννόηση του οφειλέτη με την τράπεζα ή τον διαχειριστή δανείων, με σκοπό να ρυθμίσει το μη εξυπηρετούμενο δάνειο.

Στο 5ο και τελευταίο Βήμα καταβάλλεται στον οφειλέτη η κρατική επιδότηση.

  • Εάν το επιχειρηματικό δάνειο είναι εξυπηρετούμενο, τότε η καταβολή της επιδότησης ξεκινά 1 μήνα μετά την έγκριση της επιδότησης. Η καταβολή της 1ης δόσης θα διενεργηθεί στις 31 Μαΐου και θα αφορά αναδρομικά και στη δόση δανείου του Απριλίου.
  • Εάν το επιχειρηματικό δάνειο είναι μη εξυπηρετούμενο, τότε ο οφειλέτης θα πρέπει πρώτα να ρυθμίσει το δάνειό του, το αργότερο έως τις 15 Ιουλίου, και εν συνεχεία θα γίνει η καταβολή της επιδότησης, η οποία ξεκινά 1 μήνα μετά τη σύναψη σύμβασης ρύθμισης δανείου με την τράπεζα ή τον διαχειριστή δανείου.

Η καταβολή της επιδότησης πραγματοποιείται κατά την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα. Από τη στιγμή που καταβληθεί η 1η δόση της επιδότησης, τότε το Κράτος καταβάλλει την επιδότηση για τους επόμενους μήνες, έτσι ώστε η συνολική επιδότηση να έχει διάρκεια 8 μηνών.

Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να λάβουν περισσότερη ενημέρωση για το θεσμικό πλαίσιο του προγράμματος και αν είναι δικαιούχοι, μπορούν να απευθυνθούν, μετά την ψήφιση του Νόμου, στα 50 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών της Ειδικής Γραμματείας που λειτουργούν πανελλαδικά, κατόπιν ραντεβού στο τηλέφωνο 213.212.5730.


Δελτίο Τύπου 11/03/2021: Τοποθέτηση του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Απόστολου Βεσυρόπουλου για το νέο πακέτο μέτρων οικονομικής στήριξης

MEIΩΣΕΙΣ ΕΝΟΙΚΙΟΥ για μήνα ΜΑΡΤΙΟ 2021

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, επεκτάθηκε και για το μήνα Μάρτιο η ρύθμιση που προβλέπει την πλήρη απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής ενοικίου για τις επιχειρήσεις που παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή.

Άμεσα ωφελούμενοι από αυτό το μέτρο είναι και επιχειρήσεις της εστίασης που λειτουργούν με διανομή προϊόντων σε πακέτο και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα, τα κομμωτήρια, τα κέντρα αισθητικής, οι επιχειρήσεις των κλάδων πολιτισμού και αθλητισμού, τα γυμναστήρια, οι τουριστικές επιχειρήσεις, όπως ξενοδοχεία, καταλύματα και τουριστικά γραφεία, και οι υπηρεσίες μεταφορών.

Για τους ιδιοκτήτες που εκμισθώνουν ακίνητα στις επιχειρήσεις αυτές θα καταβληθεί απευθείας στον τραπεζικό τους λογαριασμό αποζημίωση ίση με το 80% του μισθώματος για τα φυσικά πρόσωπα και ίση με το 60% του μισθώματος για τα νομικά πρόσωπα.

Παράλληλα, για τον Μάρτιο συνεχίζεται για τις επιχειρήσεις που ανήκουν στους υπόλοιπους πληττόμενους ΚΑΔ, η υποχρεωτική έκπτωση ενοικίου 40%.

Επιπλέον, για τους εργαζόμενους που η σύμβαση εργασίας τους τίθεται σε αναστολή, δίνεται η δυνατότητα έκπτωσης ενοικίου 40% για την κύρια κατοικία και τη φοιτητική κατοικία των εξαρτώμενων μελών αυτών.

Αντιμετωπίσαμε επίσης δύο άλλα ζητήματα που είχαν ανακύψει σχετικά με τα μισθώματα, δίνοντας λύσεις.

Αναφέρομαι στο ζήτημα που είχε δημιουργηθεί με τις νεοϊδρυθείσες επιχειρήσεις οι οποίες έκαναν έναρξη εργασιών μετά τις 20/3/2020.

Διευκρινίσαμε ότι λαμβάνεται υπόψη ως κριτήριο υπαγωγής στο ευνοϊκό μέτρο των μισθωμάτων ο κύριος ΚΑΔ κατά την ημερομηνία έναρξης των εργασιών τους.

Το δεύτερο ζήτημα σχετίζεται με τα υποκαταστήματα πληττόμενων επιχειρήσεων.

Με σχετική απόφαση (Α. 1040/2021) προβλέπεται ότι σε υποκατάστημα πληττόμενης επιχείρησης στο οποίο επιβάλλονται περιοριστικά μέτρα, ενώ η έδρα εντάσσεται στις πληττόμενες επιχειρήσεις που δικαιούνται υποχρεωτική μείωση μισθώματος κατά 40%, τότε η επιχείρηση συνολικά δικαιούται πλήρους απαλλαγής του ενοικίου.

Σε αυτή την περίπτωση  το υποκατάστημα συμπαρασύρει την έδρα και απαλλάσσεται 100% της καταβολής του μισθώματος το σύνολο της επιχείρησης.

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα:

Το κεντρικό κατάστημα της πληττόμενης επιχείρησης με κύρια δραστηριότητα «Επεξεργασία τσαγιού και καφέ» που δικαιούται μείωση μισθώματος κατά 40% και το υποκατάστημα είναι καφετέρια που έχει κλείσει με κρατική εντολή και δικαιούται απαλλαγή κατά 100% της καταβολής του μισθώματος, τότε συνολικά η επιχείρηση  δικαιούται πλήρη απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής του μισθώματος, τόσο για το κεντρικό όσο και για το υποκατάστημα.

Προχωρήσαμε, επίσης, στην αναστολή των ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα και πλήττονται άμεσα τον μήνα Μάρτιο, όπως ακριβώς ισχύει και για τους προηγούμενους μήνες, Ιανουάριο και Φεβρουάριο.

Η δόση, δηλαδή, του Μαρτίου για αυτές τις οφειλές μεταφέρεται στο τέλος της ισχύουσας ρύθμισης.