Εξεγείρονται οι Airbnb Hosts: Δημιουργούν τους δικούς τους ιστότοπους κρατήσεων

Οι Hosts βραχυχρόνιων μισθώσεων δημιουργούν τους δικούς τους ιστότοπους απευθείας κρατήσεων σε μια προσπάθεια να διαφοροποιήσουν την επιχείρησή τους μετά από χρόνια αυξανόμενων απογοητεύσεων με εταιρείες όπως η Airbnb.

Ορισμένοι Hosts δημιουργούν τις δικές τους υπηρεσίες κράτησης. Άλλοι συνεργάζονται για να δημιουργήσουν νέες, φιλικές προς τον οικοδεσπότη υπηρεσίες σε μια προσπάθεια να αποσπάσουν τη δύναμη από τις Airbnb, Vrbo, HomeAway και Booking.com στην αγορά βραχυπρόθεσμων μισθώσεων.

Παρόλο που ορισμένοι από αυτούς τους ιστότοπους ήταν ήδη σε εξέλιξη, πολλοί Hosts τους έδωσαν προτεραιότητα καθώς η πανδημία του κοροναϊού προκάλεσε εκτεταμένες ακυρώσεις και πολλοί έμειναν δυσαρεστημένοι με τις πολιτικές αποζημίωσης της Airbnb.

Οι Hosts (οικοδεσπότες) βραχυχρόνιων μισθώσεων συνεργάζονται και ξεκινούν τους δικούς τους ιστότοπους άμεσων κρατήσεων σε μια προσπάθεια να διαφοροποιήσουν την επιχείρησή τους μετά από χρόνια αυξανόμενης απογοήτευσης με την Airbnb και άλλους παρόχους βραχυπρόθεσμης ενοικίασης.

Ορισμένοι από αυτούς τους ιστότοπους ήταν ήδη σε εξέλιξη. Ωστόσο, πολλοί οικοδεσπότες έδωσαν προτεραιότητα στους δικούς τους ιστότοπους άμεσων κρατήσεων μετά τους ταραχώδεις τελευταίους δύο μήνες, καθώς η πανδημία κορωνοϊού προκάλεσε χιονοστιβάδα ακυρώσεων, και πολλοί hosts δυσαρεστήθηκαν με τις πολιτικές αποζημίωσης της Airbnb.

Αν και αυτοί οι ανεξάρτητοι ιστότοποι δεν διαθέτουν τη βάση πελατών που συνοδεύεται από μια μεγάλη εταιρία/υπηρεσία όπως η Airbnb, δίνουν ωστόσο στους οικοδεσπότες περισσότερη δύναμη όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο εμπορεύονται και κάνουν branding, τα ακίνητά τους. Οι ιστότοποι άμεσης κράτησης προσφέρουν επίσης στους οικοδεσπότες μια δίοδο, μέσω της οποίας, μπορούν να νοικιάσουν τα ακίνητά τους στους επισκέπτες σε χαμηλότερη τιμή, αφήνοντάς τους και υψηλότερο κέρδος από ό, τι μπορούν όταν εμπλέκεται ένας μεσάζων όπως η Airbnb ή κάποια άλλη μεγάλη εταιρία/γνωστή υπηρεσία. Επιπλέον, προσφέρουν στους οικοδεσπότες μεγαλύτερο έλεγχο σε καταστάσεις όπου οι επισκέπτες ζητούν επιστροφές χρημάτων, προκαλούν ζημιές ή παραπονούνται για ένα ακίνητο.

Ο ανταγωνισμός από αυτούς τους νέους ιστότοπους άμεσων κρατήσεων αντιπροσωπεύει την τελευταία πρόκληση για την Airbnb, η οποία έχει υποστεί, όπως κατανοείτε, ένα δύσκολο 2020. Η εταιρεία είχε παρατάξει τους τραπεζίτες να ηγηθούν μιας δημόσιας προσφοράς για την εισαγωγή της στο αμερικάνικο χρηματιστήριο, προκειμένου να ελεγχθεί εάν η Airbnb θα μπορούσε να ανταποκριθεί στην αποτίμηση της ιδιωτικής τοποθέτησης, που είχε γίνει το 2017, βάσει της οποίας αποτιμούνταν στα 31 δισ. δολάρια. Όμως, καθώς ο κορωνοϊός χτύπησε σφοδρά την αγορά ταξιδίων σε όλο τον κόσμο,  η εταιρεία άντλησε 2 δισ. δολάρια με έκδοση νέου χρέους, που της διαμορφώνει συνολική αποτίμηση 18 δισ. δολαρίων – δύσκολες δηλαδή στιγμές για την Airbnb, γι’ αυτό και η εταιρεία ανακοίνωσε σημαντικές πρωτοβουλίες μείωσης κόστους, συμπεριλαμβανομένων σχεδίων για απολύσεις του 25% του προσωπικού της ή σχεδόν 1.900 υπαλλήλων.

«Το ισχυρό κράτημα που είχε η Airbnb πριν από λίγα χρόνια δεν είναι πλέον τόσο ισχυρό», δήλωσε ο Henry Harteveldt, αναλυτής της Atmosphere Research Group, που ειδικεύεται και σε αναλύσεις του τουριστικού τομέα. «Οι οικοδεσπότες που είναι πραγματικά δυσαρεστημένοι με την Airbnb έχουν επιλογές – όχι μόνο να συμμετέχουν σε ανταγωνιστές όπως η HomeAway αλλά και να έχουν τους δικούς τους ανεξάρτητους, ιστότοπους, στους οποίος στέκουν από  μόνοι τους. Αυτή αποτελεί ένα κάλεσμα αφύπνισης».

Ένας εκπρόσωπος της Airbnb είπε ότι η χρήση της πλατφόρμας προσφέρει πολλά οφέλη που οι οικοδεσπότες δεν μπορούν να τα πετύχουν μόνοι τους. «Η Airbnb είναι μια κοινότητα που τροφοδοτείται από την εμπιστοσύνη και η εμπιστοσύνη ξεκινά με τα κορυφαία εργαλεία που παρέχουμε σε κάθε οικοδεσπότη στην πλατφόρμα μας: 24 ώρες και 7 ημέρες την εβδομάδα υποστήριξη πελατών, ασφάλιση ζημιών και περιουσιακών στοιχείων και εργαλεία επαλήθευσης ταυτότητας χρήστη».

• Αποκτώντας τον έλεγχο

Καθώς η πανδημία του κορωνοϊού προκάλεσε παύση στα ταξίδια, η Airbnb θέσπισε μια πολιτική τον Μάρτιο που επέτρεπε στους επισκέπτες να ακυρώσουν τις κρατήσεις τους για τον Απρίλιο και τον Μάιο, με πλήρη επιστροφή χρημάτων, που κόστισαν σε πολλούς οικοδεσπότες, μεγάλα χρηματικά ποσά.

Στη συνέχεια, η Airbnb επέστρεψε ένα μέρος των πληρωμών βάσει των πολιτικών ακύρωσης. Ωστόσο, πολλοί οικοδεσπότες είχαν εφαρμόσει επιεικείς πολιτικές πριν από την πανδημία, και ως εκ τούτου έλαβαν ελάχιστη ή καθόλου αποζημίωση από την εταιρεία.

Αυτό ενέπνευσε πολλούς, στο να πάρουν τα πράγματα στα χέρια τους.

Ο Gianrene Padilla ξεκίνησε την επιχείρησή του βραχυχρόνιας μίσθωσης στο Σαν Χουάν του Πουέρτο Ρίκο, τον Ιανουάριο, και παραθέτει τα ακίνητά του στα Airbnb, Booking.com και HomeAway. Ουσιαστικά, από την αρχή σχεδόν, σχεδίαζε να δημιουργήσει δικό του ιστότοπο, αλλά αφού είδε την Airbnb να εφαρμόζει την πολιτική της για τις ελαφρυντικές περιστάσεις ως απάντηση στην πανδημία του κοροναϊού, το έβαλε πλέον ως προτεραιότητα.

Ο Padilla και η ομάδα του χρησιμοποίησαν το Squarespace και την υπηρεσία λογισμικού διαχείρισης ακινήτων Lavanda PMS για να δημιουργήσουν τον ιστότοπό τους, ο οποίος ξεκίνησε στις 23 Απριλίου.

«Αισθανθήκαμε ότι η Airbnb κάνει ό,τι θα έκανε κάποιος ορθολογικός ιδιοκτήτης επιχείρησης, κάτι που διασφαλίζει την επιβίωση της εταιρείας τους», δήλωσε ο Padilla. «Αυτό είναι απολύτως σεβαστό, αλλά πρέπει να κάνουμε το ίδιο για εμάς».

4Hoteliers: η ελληνική εταιρία στο Hotels Management και Βραχυχρόνιες Μισθώσεις

Στο North Palm Beach, της Florida, η Alexandra Greenawalt αναγκάστηκε να κάνει πολλά από μόνη της προκειμένου να μαρκετάρει την ιδιοκτησία της σε καθεστώς κρατήσεων, αφού ο κορωνοϊός εξάλειψε την αγορά διακοπών. Καθώς απασχολούνταν ήδη τόσο πολύ, προκειμένου να διατηρήσει την ακίνητη περιουσία της σε καθεστώς κρατήσεων, η Greenawalt αποφάσισε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να συμβληθεί με έναν webmaster και να φτιάξει τη δική της ιστοσελίδα, η οποία ξεκίνησε στις 27 Απριλίου.

Η Greenawalt υπήρξε εδώ και καιρό χρήστης της Airbnb και έγινε πέρσι οικοδεσπότης της Airbnb. Ωστόσο, αφού χρησιμοποίησε τις υπηρεσίες της Airbnb για ένα χρόνο, η Greenawalt άρχισε να σκέφτεται ότι ήθελε έναν τρόπο να κλείνει τους συχνούς επισκέπτες της, σε χαμηλότερες τιμές και χωρίς να δίδει ένα σημαντικό ποσό στην Airbnb κάθε φορά. Η Airbnb διατηρεί συνήθως μεταξύ 14% και 20% κάθε κράτησης, συν άλλες χρεώσεις.

«Πιστεύω ότι η Airbnb έχει θέση στην επιχείρησή μου για να μου φέρνει πελάτες και χαίρομαι να τους πληρώνω ένα ποσοστό», δήλωσε η Greenawalt. «Αλλά αν οι άνθρωποι με βρουν οργανικά [δηλαδή μέσα από το δικό μου site], μπορώ να βγάλω λίγο περισσότερα χρήματα από την άμεση κράτησή μου».

Επιπλέον, ο ιστότοπος της Greenawalt ονόματι Salt+Sea Sanctuary περιλαμβάνει μια περιήγηση με βίντεο στην ιδιοκτησία της, μια δυνατότητα που δεν διαθέτει η Airbnb.

«Δεν μπορείτε να έχετε βίντεο εκεί [στην Airbnb], το οποίο είναι απογοητευτικό γιατί πολλές φορές, οι άνθρωποι θέλουν να βλέπουν οπτικά σε συνεχόμενη ροή, όπως σε ένα βίντεο, πώς είναι ο χώρος πραγματικά», είπε.

Ο Carlos Roman, οικοδεσπότης στο San Diego, με περίπου 30 ακίνητα, αποφάσισε να λανσάρει τον δικό του ιστότοπο πέρυσι μετά από χρόνια συζητήσεων με την Airbnb για τα παράπονα των επισκεπτών, που λέει ότι του κόστισαν χιλιάδες δολάρια.

Έχοντας το δικό του ιστότοπο, προστατεύθηκε το εισόδημα του Roman, μετά την επιβολή από την Airbnb της πολιτικής περί ελαφρυντικών περιστάσεων. Παρόλο που έχασε πολλές κρατήσεις που γίνονταν μέσω της Airbnb, ήταν σε θέση να χειριστεί όλους τους καλεσμένους του που είχαν κάνει κράτηση απευθείας μέσω της ιστοσελίδας του. Με πολλούς από αυτούς, ο Roman μπόρεσε να παράσχει ταξιδιωτικές credits ή να κάνει εκ νέου κράτηση για τα ταξίδια τους σε μεταγενέστερες ημερομηνίες άνευ κόστος [Χρησιμοποίησε δηλαδή ορισμένες μαρκετίστικες τακτικές, προκειμένου να αυξήσει τη συχνότητα προτίμησης των καταλυμάτων του, από τους επισκέπτες]. Για τους επισκέπτες που ζήτησαν πλήρη επιστροφή χρημάτων, ο Roman ήταν σε θέση να τους παραπέμψει στο συμβόλαιό τους και να διατηρήσει το ποσό στο οποίο είχαν συμφωνήσει.

«Τουλάχιστον έχοντας τον έλεγχο, μπορούμε να είμαστε πιο σίγουροι όσον αφορά στη θέση μας», είπε ο Roman. «Το μεγαλύτερο όφελος ήταν απλώς να μην χάσουμε 100%».

• Κτίζοντας εναλλακτικές

Ενώ ορισμένοι οικοδεσπότες δημιουργούν τους δικούς τους ιστότοπους, άλλοι οικοδεσπότες συνεργάζονται για να δημιουργήσουν εναλλακτικές λύσεις ως προς την Airbnb.

Ο Jim Borthwick, ένας host βραχυχρόνιων μισθώσεων, με ακίνητα στην Ινδιανάπολη της Ιντιάνα, ξεκίνησε τον ιστότοπο κρατήσεων του LetsConvention.com στα τέλη του 2018. Ο ιστότοπος προσανατολίζεται στη σύνδεση οικοδεσποτών με ακίνητα κοντά σε συνεδριακά κέντρα, με επισκέπτες που ταξιδεύουν συχνά για επαγγελματικούς λόγους.

Το LetsConvention.com χρεώνει στους επισκέπτες ένα κόστος υπηρεσιών 10% και χρεώνει τους οικοδεσπότες μια ονομαστική τιμή, δήλωσε ο Borthwick. Ο ιστότοπος έχει 50 ακίνητα από περίπου δώδεκα οικοδεσπότες σε τοποθεσίες όπως η Ινδιανάπολη και το Κολόμπους, Οχάιο. Ο Borthwick είπε ότι ψάχνει να προσθέσει περισσότερους οικοδεσπότες στο site κρατήσεών του.

«Το κύριο μάντρα μας, είναι να έχουμε αυτό το πράγμα να είναι ένας ιστότοπος που έχει κατασκευαστεί από οικοδεσπότες για οικοδεσπότες», δήλωσε ο Borthwick.

Τον Μάρτιο, ο οικοδεσπότης βραχυχρόνιων μισθώσεων, Na’im Payman και η ομάδα του ξεκίνησαν το Zeevou.direct, έναν ιστότοπο κρατήσεων που συγκεντρώνει ακίνητα και επιτρέπει στους επισκέπτες να κάνουν κρατήσεις, χωρίς να λάβουν προμήθεια από τον ταξιδιώτη, ούτε από τον οικοδεσπότη.

Ο Payman είναι ο ίδιος οικοδεσπότης με 250 καταλύματα σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι οικοδεσπότες που χρησιμοποιούν το Zeevou.direct μπορούν να κάνουν δωρεάν λίστα των καταλυμάτων τους ή μπορούν επίσης να αγοράσουν το λογισμικό διαχείρισης καναλιών (channel management) της Zeevou, το οποίο βοηθά τους οικοδεσπότες βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων, να ανεβάζουν τα ακίνητά τους σε πολλές υπηρεσίες/πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των Airbnb, Zeevou.direct ή του δικού τους ιστότοπου. Αυτό το λογισμικό κοστίζει περίπου $50 ανά μήνα ανά μονάδα, αλλά η τιμολόγηση ποικίλλει ανάλογα με τον αριθμό των ακινήτων που κάνει κάποιος listing.

«Αν είσαι οικοδεσπότης τους τελευταίους δύο μήνες, συνειδητοποιείς ότι δεν έχεις τον έλεγχο της δικής σου επιχείρησης», είπε ο Payman. «Πρόκειται για την επιστροφή του ελέγχου στους οικοδεσπότες. Αυτό δεν σημαίνει ότι παίρνετε τον έλεγχο από τους επισκέπτες. Είναι ακριβώς για την εξισορρόπηση της δυναμικής ισχύος».

Αυτοί το σύνδυαστικοί ιστότοποι κρατήσεων που δημιουργήθηκαν από πολλούς οικοδεσπότες, αποτελούν μεγαλύτερη απειλή για την Airbnb από ό,τι οι μεμονωμένοι ιστότοποι που κατασκευάστηκαν από μεμονωμένους hosts, δήλωσε ο Harteveldt (o αναλυτής της Atmosphere Research Group, που αναφέραμε πιο πάνω).

«Εάν ένα σωρό οικοδεσπότες συγκεντρωθούν και βάλουν το στοκ ακινήτων τους στον δικό τους ιστότοπο, αυτό που λειτουργεί περισσότερο σαν συλλογικός – όσο περισσότερες πόλεις, περισσότερες ιδιοκτησίες, περισσότερη ποικιλία σε τιμή, τόσο μεγαλύτερη είναι η ελκυστικότητα αυτού του ιστότοπου», δήλωσε ο Harteveldt.

LOLplus: ΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ – www.lolplus.gr

• Δεν είναι όλα εύκολα

Οι οικοδεσπότες που επιλέγουν να δημιουργήσουν τους δικούς τους ιστότοπους αποκτούν μεγαλύτερο έλεγχο της επιχείρησής τους, αλλά και πολλές νέες εργασίες, λένε οι οικοδεσπότες, που έχουν εμπλακεί σε αυτή την διαδικασία.

Πρέπει να δημιουργήσουν τα δικά τους συστήματα πληρωμών, να καταρτίσουν τα δικά τους συμβόλαια ενοικίασης και να διατηρήσουν τον ιστότοπό τους ή να βρουν κάποιον να το κάνει για αυτούς.

«Είναι πολύ μεγάλος φόρτος εργασίας», είπε ο Roman. «Εάν είναι μόνο ένα άτομο που τρέχει μια επιχείρηση, η δημιουργία ενός ιστότοπου θα δημιουργήσει μια τέτοια απαίτηση, ώστε πλέον να απαιτείται η εργασία και άλλου».

Έχοντας τη δική τους ιστοσελίδα αναγκάζει επίσης τους οικοδεσπότες να κάνουν το δικό τους μάρκετινγκ. Αυτό σημαίνει ότι οι οικοδεσπότες καταλήγουν συχνά να αγοράζουν διαφημίσεις στο Google, το Facebook, το Instagram και το Yelp, να ξοδεύουν χρήματα στο μέσω email marketing ή ακόμη και να εκτυπώνουν επαγγελματικές κάρτες. Με ιστότοπους όπως η Airbnb, η καταχώριση στην υπηρεσία είναι η δική της μορφή δωρεάν μάρκετινγκ, ανέφεραν οι hosts.

Η Polina Raygorodskaya έχει ιστότοπους απευθείας κρατήσεων για τα ακίνητά της στο North Conway, στο New Hampshire, και στο St. John, στα αμερικάνικα Virgin Islands. Ως μέρος του μάρκετινγκ της, συμμετέχει ενεργά σε ομάδες του Facebook που εξυπηρετούν άτομα που είναι πιθανό να ταξιδέψουν στις περιοχές στις οποίες βρίσκονται τα καταλύματά της, συμπεριλαμβανομένων ομάδων για τους λάτρεις της φύσης και τους σκιέρ.

«Σίγουρα, ξοδεύετε το δικό σας χρόνο σας σε μάρκετινγκ, αλλά κάνετε μάρκετινγκ για τον εαυτό σας», είπε η Raygorodskaya.

Παρά τα μειονεκτήματα, οι οικοδεσπότες λένε ότι το να έχουν τη δική τους ιστοσελίδα είναι μια άλλη τακτική για τη διαφοροποίηση της επιχείρησής τους και τη μείωση της εξάρτησής τους από την Airbnb και άλλους μεγάλους ιστότοπους κρατήσεων.

«Η Airbnb και οποιοδήποτε άλλο κανάλι δεν παρέχει καμία αίσθηση ταυτότητας», είπε ο Padilla. «Περιορίζετε τη μοναδικότητά σας και την ταυτότητά σας, με αντάλλαγμα την επιπλέον έκθεση και δωρεάν μάρκετινγκ. Με τον δικό μας ιστότοπο, θυσιάζουμε την ελεύθερη έκθεση και το δωρεάν μάρκετινγκ, για περισσότερη ελευθερία».

Διαβάστε επίσης:
Αποζημίωση ειδικού σκοπού 800 ευρώ για την ενίσχυση επιχειρήσεων και ελ. επαγγελματιών
Οδηγίες σχετικά με Καταγγελία συμβάσεων μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και πελατών καθώς και μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων